بعد از کلی وقت که نبودم با یه پست دراز!!! اومدم!

الف: اون موقعا که ما کوچولو بودیم! یه مشق خسته کننده این بود: سه صفحه نوشتن از روی یک حرفL

 فکر میکنم فایده این راه بیشتر این بود که دستمون در ترسیم شکل اون حرف یا عدد مهارت پیدا کنه (با تکرار)

یکی از راههایی من که استفاده میکنم (برای این که شکل حروف یا اعدادی که بچه ها تازه یاد گرفتن بهتر توی ذهنشون بمونه) اینه که به بچه ها بگم  با شکل اون عدد یا حرف نقاشی بکشن یعنی نقاشیهایی رو بکشن که یه بخشی شون شکل اون عدد باشه،  (این کار به خلاقیت بچه هم کمک میکنه)

مثلا این یه نقاشی با عدد شصته

(یا این که یه نقاشی رو بهشون بدیم و بخوایم توش دنبال شکل اون عدد یا حرف بگردن)

ب: من برای این که بچه ها با عدد دوست بشن این کارو هم انجام میدم: یه تکه یونولیت برمیدارم  شکل عدد رو روش میکشم  بعد با کاتر(تیغ) جداش میکنم (بهتره شکل خیلی بزرگ نشه یعنی یه اندازه ای باشه که بچه بتونه راحت توی دستش بگیره) بعد میدم بچه ها با گواش روش رو رنگ آمیزی کنن

بچه ها عدد هاشون رو رنگ میکنن (راستی لزومی نداره بچه ها گواش داشته باشن ما خودمون تو مرکز کلا 4-5 بسته گواش داریم!  بچه ها 4-5 گروه میشن هر گروه دور یه میز و گواش رو میذاریم وسط میز همه استفاده میکنن)

بعد از رنگ آمیزی هم با احتیاط روی طاقچه های کلاس میچینن که رنگا خشک بشه و زنگ آخر موقتا با خودشون میبرنش و شواهد نشون میده که دوستشون دارن و مواظبن که خراب نشن!

این کار رو برای اعداد 0 تا 9 انجام میدیم و به عددای بعدی که رسیدیم به بچه ها رقم های لازم رو میگم که با خودشون بیارن، وقتی به عددهایی میرسیم که یه رقم توشون تکرار میشه مثل 11 22 ... اون رقم رو دوباره میسازیم با این تفاوت که این دفعه بچه ها رقم رو بلدن و خودشون روی یونولیت میکشن و بچه ها بازم کلی ذوق دارن چون ایندفه رقم رو خودشون کشیدن...

زیر نویس1:موقع رنگ آمیزی به بچه ها بگیم فقط "روی" شکل رو رنگ بزنن(یعنی بذارن اون سطحی که پشت عدد محسوب میشه سفید بمونه) تا جلسه بعد بچه ای رو نبینیم که دندونه های عدد سه رو سمت چپش میذاره! (وقتی هردو طرفش رنگی باشه ممکنه عدد را از پشت بذارن مثلا یه جوری که دندونه 3 سمت چپش بمونه!)

 

از این رقمها میشه برای جمع و تفریق هم استفاده کرد، مثلا یه مسابقه این شکلی میشه:

دو تا سبد بزرگ میذاریم و توی هر کدوم از هر رقمی چندتا میریزیم  دو نفر مسابقه دهنده روشون به طرف بچه هاست -پشت به تخته- بعد من چندتا جمع رو روی تخته مینویسم و میگم:شروع!

بعد بچه ها برمیگردن و جمع ها رو میبینن اون وقت باید زودی جواب جمع ها رو از توی سبدهاشون  پیدا کنن و به ترتیب روی میز بچینن...هورا

هرچند فکر میکنم زمانیکه گروههای در حال بازی، دارن دنبال جواب میگردن، کلاس که ساکت باشه سریعتر به جواب میرسن ولی بچه هام  دوست دارن این شکلی باشه: گروهایی که در حال بازی هستن دوست دارن تشویق بشن و بقیه گروهها -که توی نوبت هستن!- دوست دارن تشویق کنن! لذا هیجان، طبیعی  و سکوت، تعریف نشده است!هوراتشویقخنده

زیر نویس 2: یکی از بچه ها که متولد 2/2/80 بود و علاقه خاصی به 2 داشت! میگفت شبها 2اش رو کنار خودش میخوابونهماچقلب

زیر نویس3: همه موارد بالا رو میشه برا آموزش شکل حروف هم استفاده کرد

و یه بازی این شکلی: به جای اعداد حروف رو توی سبد میریزیم، بعد من یه کلمه رو میگم و بچه ها باید حروف مربوط به اون کلمه رو از توی سبد پیدا کنن و باهاشون کلمه رو بنویسن...طبق معمول هیجان و دست و هوراهای بچه ها  سروصدا تولید میکنه...

البته توی پست یادداشت نامرئی هم گفته بودم که اگه سروصدای بچه ها تا کلاسای دیگه میرسه و باعث میشه همکارا بعدا کلاس نوازشتون کنن!...  بهتره اگه زنگ کلاسه، بند و بساطتون رو بردارین ببرین توی حیاط ! یا اینکه اصلا بازیها رو بذارین برا زنگ تفریح!

 زیر نویس آخر! : این شکل سازی رو میشه با مقوا هم انجام داد ولی بچه های من جسم حجم دار براشون خیلی جالبتر از دو بعدیه. (شاید به این دلیل که کاغذ و مقوا بیشتر دم دستشون بوده اما ماده حجم دار مثل  یونولیت نه)

 

چند تا از نقاشیهایی رو که بچه ها با اعداد کشیدن _مربوط به بخش الف_  گذاشتم تو ادامه مطلب پیشنهاد میکنم ببینیدشونJ فقط ببخشید کیفیتشون یه ذره قوقولیه!! چون با گوشی موبایل از روشون عکس گرفته شده!


اینا چند تا از صفرها هستن: